Nieuws

Samenwerking tussen douane en bedrijven cruciaal

De georganiseerde drugscriminaliteit in Nederland neemt al jaren toe. Dat vormt een groeiend probleem voor bedrijven in de havens. Om deze dreiging effectief aan te pakken, werken de douane en ondernemers in zeehavens steeds nauwer samen. Programma’s zoals Weerbare Haven Terminals en de invoering van de Vertrouwensketen spelen hierbij een centrale rol.

Uit recente cijfers van de douane blijkt dat deze samenwerking vruchten begint af te werpen. Renate de Vries, programmamanager van Weerbare Haven Terminals, benadrukt het belang van intensieve samenwerking om drugscriminaliteit effectief te bestrijden. Havenbedrijven zijn namelijk een potentieel doelwit voor criminelen, en samenwerking is essentieel om de veiligheidsrisico’s te minimaliseren.
Een belangrijk onderdeel van de aanpak tegen drugscriminaliteit in de Rotterdamse haven is het Weerbare Haven Terminals project. Dit project richt zich onder andere op het moeilijker maken voor uithalers om containers met drugs te openen. Dit gebeurt door geselecteerde containers onder streng toezicht te plaatsen, de aanzegtermijn voor controles te verkorten en de kring van betrokkenen bij logistieke processen te verkleinen.

Vertrouwensketen
De onlangs ingevoerde Vertrouwensketen speelt hierop in door een veilige methode te bieden voor het ophalen van containers. In plaats van pincodes per e-mail te versturen, wordt nu gebruikgemaakt van een beschermde online omgeving binnen Portbase. Dit minimaliseert het risico dat criminele organisaties misbruik maken van logistieke informatie.
Hoewel deze nieuwe werkwijzen nog enige gewenning vergen, zijn de eerste resultaten positief. De Vertrouwensketen wordt gefaseerd ingevoerd, met de verwachting dat deze eind 2024 voor alle importcontainers in Rotterdam zal gelden. De samenwerking tussen de Douane, bedrijven en andere betrokkenen is hierbij essentieel, wat dit project tot een uniek voorbeeld van publiek-private samenwerking maakt.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Diensten

Wij verrichten al onze werkzaamheden als particuliere beveiligingsdienst met landelijke toelating van het Ministerie van Veiligheid en Justitie en voeren dit uit onder vergunningsnummer 422. Vanuit ons kantoor dat centraal gelegen is bij Utrecht bedienen wij al sinds 1986 niet alleen opdrachtgevers in de provincie Utrecht maar ontzorgen en beveiligen wij opdrachtgevers in heel Nederland.

Referenties

“Het nieuws bepaalt onze werktijden en beveiligingsbehoeften, BBN past zich daarbij probleemloos aan. BBN hanteert duidelijke procedures, maar is ook flexibel. BBN is professioneel, maar ook persoonlijk. Voor mij is BBN Beveiliging een echte partner in veiligheid.”

Dhr. D. Seuren

Coördinator ICT/Facilitair

“BBN Beveiliging is een fijne partij om mee samen te werken. De beveiligers zijn vriendelijk en zijn -indien nodig- flexibel inzetbaar. Een aanrader!”

Mw. l. Bruinsma

Office Manager

“BBN Beveiliging is voor ons dé partner op het gebied van onze bedrijfsbeveiliging. Expertise, integriteit en betrouwbaarheid is waar het bedrijf voor staat en waar zij naar handelen. Resulterend in een jarenlange samenwerking waar het sleutelwoord ‘vertrouwen’ is.”

Mw. A.M. Mackaay

Exectutive Assistant

Vacatures

Gratis beveiligingsadvies

Vul onderstaand formulier in en wij nemen binnen één werkdag contact met u op.

Beveiligingsscan

Vraag snel een gratis beveiligings scan aan om meteen te kunnen zien waar jouw zwakke en sterke punten liggen op het gebied van beveiliging. BBN Beveiliging neemt binnen één werkdag contact met u op om uw gratis beveiligingsscan in te plannen. Na een kort telefoon gesprek zullen wij langskomen om alles te inspecteren. Na de beveiligingsscan krijgt u een uitgebreid rapport met advies op maat. Zeker zijn van uw veiligheid? Vraag dan nu snel de gratis beveiligingsscan aan!

24/7 beveiliging. Al 37 jaar.

BBN Beveiliging gebruikt cookies op haar website om het gebruik te analyseren en gebruiksgemak te verbeteren.